شرط دوّم:


شرط دوّم:
مسأله 826 ـ لباس نمازگزار بنابر احتياط واجب بايد مباح باشد و كسي كه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است، اگر عمداً در لباس غصبي يا در لباسي كه نخ يا تكمه يا چيز ديگر آن غصبي است نماز بخواند بنابر احتياط واجب نمازش باطل است بايد آن نماز را با لباس غير غصبي اعاده كند.
مسأله 827 ـ كسي كه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است ولي نمي داند نماز را باطل مي كند، اگر عمداً با لباس غصبي نماز بخواند بنابر احتياط واجب نمازش باطل است و بايد آن نماز را با لباس غير غصبي اعاده كند.
مسأله 828 ـ اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبي است و با آن نماز بخواند نمازش صحيح است، ولي اگر خودش لباس را غصب كرده و به خاطر سهل انگاري و بي مبالاتي فراموش كند كه غصب كرده است بنابر احتياط لازم نمازش باطل است و بايد آن نماز را با لباس غير غصبي اعاده كند.
مسأله 829 ـ اشياء غصبي كوچك باشد يا بزرگ (مانند تسبيح، دستمال و...)
[145]
اگر همراه نمازگزار باشد موجب بطلان نماز نمي شود.
مسأله 830 ـ اگر كسي براي حفظ جانش با لباس غصبي نماز بخواند يا مثلاً براي اينكه دزد لباس غصبي را نبرد با آن نماز بخواند نمازش صحيح است.
مسأله 831 ـ اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبي است و در بين نماز بفهمد چنانچه چيز ديگري كه عورت او را بپوشاند در تن دارد و مي تواند فوراً بدون اينكه موالات يعني پي در پي بودن نماز بهم بخورد لباس غصبي را بيرون آورد بايد آن را بيرون آورد و نمازش صحيح است ادامهداده تمام كند و اگر چيز ديگري عورت او را نپوشانده يا نمي تواند فوراً لباس غصبي را بيرون آورد يا اگر بيرون آورد پي در پي بودن نماز بهم مي خورد در صورتي كه به مقدار يك ركعت هم وقت داشته باشد بايد نمازش را بشكند و با لباس غير غصبي نماز بخواند و اگر به اين مقدار وقت ندارد، بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد و به دستور نماز برهنگان نماز را تمام نمايد.
مسأله 832 ـ اگر با عين پولي كه خمس يا زكوة آن را نداده لباس بخرد حكم لباس غصبي را دارد و نماز خواندن در آن لباس باطل است، ولي اگر بذمّه بخرد و در موقع معامله قصدش اين باشد كه از پولي كه خمس يا زكاتش را نداده بدهد چنانچه پول ديگري كه لازم نيست خمس آن را بدهد داشته باشد در اين صورت اگر بذمّه بخرد و از پول غير مخمّس بپردازد نماز صحيح است در غير اين صورت باطل است.


بازگشت