اجير گرفتن براي نماز


اجير گرفتن براي نماز
مـسـالـه 1542 - بـعـد از مـرگ انسان , مي شود براي نماز و عبادتهاي ديگر او كه در زندگي بجا نياورده , ديگري را اجير كنند, يعني به او مزددهند كه آنها را بجا آورد, و اگر كسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است .
مـسـالـه 1543 - انـسـان مي تواند براي بعضي از كارهاي مستحبي مثل حج و عمره و زيارت قبر پيغمبر و امامان (ع ), از طرف زندگان اجيرشود, و نيز مي تواند كار مستحبي را انجام دهد و ثواب آن را براي مردگان يا زندگان هديه نمايد.
مـسـاله 1544 - كسي كه براي نماز قضاي ميت اجير شده , بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روي تقليد صحيح بداند, يا آنكه عمل به احتياط كند در صورتي كه موارد احتياط را كاملا بداند.
مساله 1545 - اجير بايد موقع نيت , ميت را معين نمايد و لازم نيست اسم او را بداند, پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز مي خوانم كه براي اواجير شده ام كافي است .
مـسـاله 1546 - اجير بايد عمل را به قصد آنچه در ذمه ميت است بجا آورد, و اگر عملي را انجام دهد و ثواب آن را براي او هديه كند كافي نيست .
مساله 1547 - بايد كسي را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند عمل را انجام مي دهد.
مساله 1548 - كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند, اگر بفهمند كه عمل را بجا نياورده يا باطل انجام داده , بايد دوباره اجيربگيرند.
مساله 1549 - هرگاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه , و شخص ثقه باشد و بگويد انجام داده ام كافي است , و اگر شك كند كه عمل اوصحيح بوده يا نه , بنا بر صحت آن بگذارد.
مـسـالـه 1550 - كـسـي را كه عذري دارد و مثلا با تيمم يا نشسته نماز مي خواند, نمي شود براي نمازهاي ميت اجير كرد, اگرچه نماز ميت هم همان طور قضا شده باشد.
مساله 1551 - مرد براي زن و زن براي مرد مي تواند اجير شود, و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد اجير به تكليف خود عمل نمايد.
مـسـالـه 1552 - در قضاي نمازهاي ميت ترتيب واجب نيست مگر در نمازهائي كه ادا آنها ترتيب دارد مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا ازيك روز چنان كه سابقا گذشت .
مـسـاله 1553 - اگر با اجير شرط كنند كه عمل را به طور مخصوصي انجام دهد بايد همان طور بجا آورد, و اگر با او شرط نكنند بايد در آن عمل به تكليف خود رفتار نمايد, و احتياط مستحب آن اسـت كـه از وظـيفه خودش و ميت هركدام كه به احتياط نزديكتر است به آن عمل كند,مثلا اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف او يك مرتبه است , سه مرتبه بگويد.
مـسـاله 1554 - اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند, به مقدار واجب اكتفا كند كافي است .
مساله 1555 - اگر انسان چند نفر را براي نماز قضاي ميت اجير كند, بنابر آنچه در مساله ( 1552 ) گفته شد لازم نيست براي هر كدام آنهاوقتي را معين نمايد.
مـسـاله 1556 - اگر كسي اجير شود كه مثلا در مدت يك سال نمازهاي ميت را بخواند و پيش از تـمام شدن سال بميرد, بايد براي نمازهائي كه مي دانند بجا نياورده , ديگري را اجير نمايند.
و اگر احتمال مي دهند كه بجا نياورده بنابر احتياط واجب نيز اجير بگيرد.
مـسـالـه 1557 - كـسـي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند, اگر پيش از تمام كردن نمازها بـمـيـرد و اجـرت هـمـه آنها را گرفته باشد, چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند, اگر قادر بر عمل بوده اجاره صحيح و اجاره كننده مي تواند اجرة المثل باقيمانده را بگيرد يـاآنـكـه اجاره را فسخ نموده و اجرة المثل مقداري را كه بجا آورده كسر و مابقي را بگيرد, و اگر قـادر نـبـوده اجـاره نسبت به مابعد فوت اجير باطل است و مي تواند اجرة المسم -اي باقيمانده را گـرفـتـه يا آنكه اجاره مقدار گذشته را فسخ نموده و اجرة المثل او را بدهد, و اگر شرط نكرده بـاشـندكه خودش بخواند بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند, اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزي واجب نيست مـسـاله 1558 - اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاي ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته بـاشـد, بـعـد از عـمـل به دستوري كه در مساله قبلي ذكر شد, اگر چيزي از مال او زياد آمد, در صـورتـي كـه وصـيـت كرده باشد و ورثه اجازه بدهند, براي تمام نمازهاي او اجير بگيرند, و اگر اجازه ندهند, ثلث آن را به مصرف نماز او برسانند.


بازگشت