نماز آيات


نماز آيات
مساله 1500 - نماز آيات كه دستور آن بعدا گفته خواهد شد بواسطه چهار چيز واجب مي شود: اول - گرفتن خورشيد.
دوم - گرفتن ماه اگرچه مقدار كمي از آنها گرفته شود و كسي هم از آن نترسد.
سوم - زلزله اگرچه كسي هم نترسد.
چهارم - رعد و برق و بادهاي سياه و سرخ و مانند اينها از آيات آسماني در صورتي كه بيشتر مردم بـتـرسند.
و اما در حوادث زميني مانند فرورفتن آب دريا و افتادن كوه كه موجب ترس اكثر مردم شـود بـنـابر احتياط نماز آيات خوانده شود, ولي بعيد نيست كه در حوادث زميني كه زلزله نباشد نماز آيات واجب نباشد.
مساله 1501 - اگر از چيزهائي كه نماز آيات براي آنها واجب است بيشتر از يكي اتفاق بيفتد, انسان بـايـد براي هر يك از آنها يك نماز آيات بخواند, مثلا اگر خورشيد بگيرد و زلزله هم بشود, بايد دو نماز آيات بخواند.
مـسـالـه 1502 - كسي كه چند نماز آيات بر او واجب است , چه همه آنها براي يك چيز بر او واجب شـده بـاشـد, مثلا سه مرتبه خورشيد گرفته ونماز آنها را نخوانده است , چه براي چند چيز باشد مثلا براي آفتاب گرفتن و ماه گرفتن و زلزله , نمازهائي بر او واجب شده باشد, موقعي كه قضاي آنها را مي خواند, لازم نيست معين كند كه براي كدام يك آنها باشد.
مـساله 1503 - چيزهائي كه نماز آيات براي آنها واجب است , در هر شهري اتفاق بيفتد, فقط مردم همان شهر بايد نماز آيات بخوانند, و برمردم جاهاي ديگر واجب نيست .
مـسـاله 1504 - در نماز آيات براي زلزله يا رعد و برق و بادهاي سياه و مانند آنها لازم است مكلف نـمـاز آيات را فورا بخواند, و چنانچه تاخير بيندازد احوط آن است كه به قصد مافي الذمه بياورد و قصد ادا و قضا نكند.
مساله 1505 - از وقتي كه خورشيد يا ماه شروع به گرفتن مي كند, انسان بايد نماز آيات را بخواند, و بهتر اين است كه به قدري تاخير نيندازدكه شروع به باز شدن كند.
مساله 1506 - اگر خواندن نماز آيات را به قدري تاخير بيندازد كه آفتاب يا ماه شروع به باز شدن كند, نيت ادا مانعي ندارد, ولي اگر بعد ازباز شدن تمام آن , نماز بخواند بايد نيت قضا نمايد.
مـساله 1507 - اگر مدت گرفتن خورشيد يا ماه به اندازه خواندن يك ركعت نماز يا كمتر باشد, وجـوب نـماز آيات در اين صورت مبني براحتياط است , و اگر مدت گرفتن آنها بيشتر باشد ولي انسان نماز را نخواند, تا به اندازه خواندن يك ركعت به آخر وقت آن مانده باشد, در اين صورت نماز آيات واجب و ادا است .
مـسـاله 1508 - اگر بعد از باز شدن آفتاب يا ماه بفهمد كه تمام آن گرفته بوده , بايد قضاي نماز آيات را بخواند, ولي اگر بفهمد مقداري از آن گرفته بوده قضا بر او واجب نيست .
مـسـالـه 1509 - اگر عده اي كه اطمينان به گفتار آنها نباشد بگويند كه خورشيد يا ماه گرفته اسـت , چـنـانچه انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان شخصي پيدا نكند و نماز آيات نخواند و بعد مـعـلـوم شـود راست گفته اند, در صورتي كه تمام خورشيد يا ماه گرفته باشد, بايد نماز آيات را بـخـوانـد,ولي اگر مقداري از آن گرفته باشد, خواندن نماز آيات بر او واجب نيست , و همچنين اسـت اگر دو نفر كه عادل بودن آنان معلوم نيست بگويندخورشيد يا ماه گرفته , بعد معلوم شود كه عادل بوده اند.
مساله 1510 - اگرانسان به گفته كساني كه از روي قاعده علمي وقت گرفتن خورشيد و ماه را مي دانند اطمينان پيدا كند كه خورشيد يا ماه گرفته , بنابر احتياط واجب بايد نماز آيات را بخواند, و نـيـز اگـر بـگـويند فلان وقت خورشيد يا ماه مي گيرد و فلان مقدار طول مي كشد و انسان به گفته آنان اطمينان پيدا كند, بنابر احتياط واجب بايد به حرف آنان عمل نمايد.
مـسـالـه 1511 - اگـر بـفـهمد نماز آياتي كه خوانده باطل بوده , بايد دوباره بخواند, و اگر وقت گذشته قضا نمايد.
مساله 1512 - اگر در وقت نماز يوميه نماز آيات هم بر انسان واجب شود, چنانچه براي هر دو نماز وقـت دارد, هـر كـدام را اول بـخواند اشكال ندارد, و اگر وقت يكي از آن دو تنگ باشد, اول آن را بخواند, و اگر وقت هر دو تنگ باشد, بايد اول نماز يوميه را بخواند.
مـسـالـه 1513 - اگـر در بين نماز يوميه بفهمد كه وقت نماز آيات تنگ است , چنانچه وقت نماز يـومـيـه هـم تـنگ باشد, بايد آن را تمام كند بعد نمازآيات را بخواند, و اگر وقت نماز يوميه تنگ نباشد, آن را بشكند و اول نماز آيات و بعد نماز يوميه را بجا آورد.
مـسـاله 1514 - اگر در بين نماز آيات بفهمد كه وقت نماز يوميه تنگ است , بايد نماز آيات را رها كـند و مشغول نماز يوميه شود و بعد از آن كه نماز را تمام كرد پيش از انجام كاري كه نماز را بهم بزند, بقيه نماز آيات را از همانجا كه رها كرده بخواند.
مـساله 1515 - اگر در حال حيض يا نفاس زن , آفتاب يا ماه بگيرد يا رعد و برق و مانند اينها اتفاق بيفتد, نماز آيات بر او واجب نيست وقضا هم ندارد.

بازگشت