احكام جماعت


احكام جماعت
مـسـالـه 1469 - موقعي كه ماموم نيت مي كند, بايد امام را معين نمايد, ولي دانستن اسم او لازم نيست , و اگر نيت كند اقتدا مي كنم به امام جماعت حاضر, نمازش صحيح است .
مساله 1470 - ماموم بايد غير از حمد و سوره چيزهاي نماز را خودش بخواند, ولي اگر ركعت اول يا دوم او ركعت سوم يا چهارم امام باشد,بايد حمد و سوره را بخواند.
مساله 1471 - اگر ماموم در ركعت اول و دوم نماز صبح ومغرب و عشا صداي حمد وسوره امام را بـشنود, اگرچه كلمات را تشخيص ندهد,بايد حمد و سوره را نخواند, و اگر صداي امام را نشنود مستحب است حمد وسوره را بخواند ولي بايد آهسته بخواند وچنانچه سهوا بلند بخوانداشكال ندارد.
مـساله 1472 - اگر ماموم بعضي از كلمات حمد و سوره امام را بشنود, احتياط واجب آن است كه حمد و سوره را نخواند.
مساله 1473 - اگر ماموم سهوا حمد و سوره را بخواند, يا خيال كند صدائي را كه مي شنود صداي امام نيست و حمد و سوره را بخواند و بعدبفهمد صداي امام بوده , نمازش صحيح است .
مساله 1474 - اگر شك كند كه صداي امام را مي شنود يا نه , يا صدائي بشنود و نداند صداي امام است يا صداي كس ديگر, مي تواند حمد وسوره را بخواند.
مـسـالـه 1475 - مـامـوم در ركـعـت اول و دوم نماز ظهر و عصر نبايد حمد و سوره را بخواند, و مستحب است بجاي آن ذكر بگويد.
مـساله 1476 - ماموم نبايد تكبيرة الاحرام را پيش از امام بگويد, بلكه احتياط واجب آن است كه تا تكبير امام تمام نشده تكبيرنگويد.
مـسـاله 1477 - اگر ماموم سهوا پيش از امام سلام دهد,نمازش صحيح است ولازم نيست دوباره با امام سلام دهد, بلكه ظاهر اين است كه اگرعمدا هم پيش از امام سلام دهد نمازش اشكال ندارد.
مـسـاله 1478 - اگر ماموم غير از تكبيرة الاحرام و سلام , چيزهاي ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد, ولي اگر آنها را بشنود, يابداند امام چه وقت مي گويد, احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد.
مـسـالـه 1479 - مـامـوم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مي شود, كارهاي ديگر آن مانند ركوع و سجود را با امام يا كمي بعد از امام بجا آورد,و اگر عمدا پيش از امام يا مدتي بعد از امام انجام دهد, جماعتش باطل مي شود, ولي اگر به وظيفه منفرد عمل نمايد نمازش صحيح است .
مساله 1480 - اگر سهوا پيش از امام سر از ركوع بردارد چنانچه امام در ركوع باشد, بايد به ركوع برگردد وباامام سر بردارد,ودراين صورت زياد شدن ركوع كه ركن است نماز را باطل نمي كند, ولي اگر به ركوع برگردد و پيش از آنكه به ركوع امام برسد, امام سر بردارد,نمازش باطل است .
مـسـالـه 1481 - اگـر اشـتباها سر بردارد و ببيند امام در سجده است , بايد به سجده برگردد, و چـنـانـچـه در هـر دو سـجده اين اتفاق بيفتد, براي زياد شدن دو سجده كه ركن است نماز باطل نمي شود.
مـسـاله 1482 - كسي كه اشتباها پيش از امام سر از سجده برداشته , هرگاه به سجده برگردد و مـعـلوم شود امام قبلا سر برداشته است , نمازش صحيح است , ولي اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد نمازش باطل است .
مساله 1483 - اگر اشتباها سر از ركوع يا سجده بردارد و سهوا يا به خيال اينكه به امام نمي رسد به ركوع يا سجده نرود, جماعت و نمازش صحيح است .
مساله 1484 - اگر سر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است , چنانچه به خيال اينكه سجده اول امام است , به قصد اينكه با امام سجده كند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده , سجده دوم او حـسـاب مـي شـود, و اگـر به خيال اينكه سجده دوم امام است به سجده رود وبفهمد كه سجده اول امام بوده , بايد به قصد سجده با امام سجده را تمام كند و دوباره با امام به سجده رود.
مساله 1485 - اگر سهوا پيش از امام به ركوع رود و طوري باشد كه اگر سر بردارد به مقداري از قـرائت امـام مـي رسد, چنانچه سر بردارد وبا امام به ركوع رود, نمازش صحيح است , و اگر عمدا برنگردد نمازش باطل است .
مـسـالـه 1486 - اگر سهوا پيش از امام به ركوع رود و طوري باشد كه اگر برگردد به چيزي از قرائت امام نمي رسد, اگر به قصد اينكه با امام نماز بخواند سربردارد و با امام به ركوع رود, جماعت و نمازش صحيح است , و اگر عمدا برنگردد نمازش صحيح است و منفرد مي شود.
مـسـالـه 1487 - اگـر سهوا پيش از امام به سجده رود, اگر به قصد اينكه با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به سجده رود, جماعت و نمازش صحيح است , و اگر عمدا برنگردد نمازش صحيح و منفرد مي گردد.
مـسـاله 1488 - اگر امام در ركعتي كه قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند, يا در ركعتي كه تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود,ماموم نبايد قنوت و تشهد را بخواند, ولي نمي تواند پيش از امـام بـه ركوع رود, ياپيش از ايستادن امام بايستد, بلكه بايد صبر كند تا قنوت وتشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با او بخواند.

بازگشت