شـرط پـنـجم


شـرط پـنـجم - آنكه براي كار حرام سفر نكند, و اگر براي كار حرامي مانند دزدي سفر كند, بايد نماز را تمام بخواند.
و همچنين است اگر خودسفر حرام باشد مثل آنكه براي او ضرري كه اقدام بر آن شـرعـا حـرام اسـت داشته باشد, يا زن بدون اجازه شوهر, و فرزند با نهي پدر و مادر كه موجب عقوقش باشد سفري بروند كه بر آنان واجب نباشد, ولي اگر مثل سفر حج واجب باشد, بايد نماز را شكسته بخوانند.
مساله 1304 - سفري كه واجب نيست اگر سبب اذيت پدر و مادر باشد حرام است , و انسان بايد در آن سفر نماز را تمام بخواند و روزه هم بگيرد.
مـسـاله 1305 - كسي كه سفر او حرام نيست و براي كار حرام هم سفر نمي كند, اگرچه در سفر, معصيتي انجام دهد, مثلا غيبت كند يا شراب بخورد, بايد نماز را شكسته بخواند.
مـسـالـه 1306 - اگر براي آنكه كار واجبي را ترك كند, مسافرت نمايد, چه غرض ديگري در سفر داشـتـه باشد يا نه , نمازش تمام است , پس كسي كه بدهكار است , اگر بتواند بدهي خود را بدهد و طـلـبـكـار هـم مطالبه كند, چنانچه در سفر نتواند بدهي خود را بدهد و براي فرار از دادن قرض مـسـافرت نمايد, بايد نماز را تمام بخواند, ولي اگر سفرش براي كار ديگري است اگرچه در سفر ترك واجب نيز بنمايد بايد نماز را شكسته بخواند.
مساله 1307 - اگر سفر او سفر حرام نباشد ولي حيوان سواري او يا مركب ديگري كه سوار او است غصبي باشد, يا در زمين غصبي مسافرت كند, بايد نماز را شكسته بخواند.
مـسـالـه 1308 - كسي كه با ظالم مسافرت مي كند اگر ناچار نباشد و مسافرت او كمك به ظالم بـاشـد, بـايد نماز را تمام بخواند, و اگر ناچار باشديا مثلا براي نجات دادن مظلومي با او مسافرت كند, نمازش شكسته است .
مـسـالـه 1309 - اگـر بـه قـصد تفريح و گردش مسافرت كند, سفر او حرام نيست و بايد نماز را شكسته بخواند.
مـساله 1310 - اگر براي لهو و خوش گذراني به شكار رود, حرام نيست ولي نمازش تمام است , و چـنـانچه براي تهيه معاش به شكار رود,نمازش شكسته است , و همچنين است اگر براي كسب و زياد كردن مال برود.
مـسـالـه 1311 - كسي كه براي معصيت سفر كرده , موقعي كه از سفر برمي گردد چنانچه قبل از بـرگـشتن قصد اقامت كرده يا سي روز با تردد درمقصد مانده يا توبه كرده و برگشتن به تنهائي هـشـت فـرسـخ اسـت , بـايـد نـماز را شكسته بخواند, و احتياط واجب آن است كه در صورتي كه تـوبه نكرده هم شكسته و هم تمام بخواند, و اگر براي شكار لهوي باشد و برگشتن به حد مسافت باشد بايد در مراجعت قبل از اقامه يا سي روز باتردد در مقصد ماندن , جمع بين قصر و تمام نمايد.
مـسـالـه 1312 - كـسي كه سفر او سفر معصيت است , اگر در بين راه از قصد معصيت برگردد, چنانچه باقيمانده راه هشت فرسخ باشد, يا چهارفرسخ باشد وبخواهد برود و چهار فرسخ برگردد, بايد نماز را شكسته بخواند.
مـسـاله 1313 - كسي كه براي معصيت سفر نكرده , اگر در بين راه قصد كند كه بقيه راه را براي مـعـصـيـت برود, بايد نماز را تمام بخواند, ولي نمازهائي كه شكسته خوانده در صورتي كه مقدار گذشته به قدر مسافت بوده صحيح است و الا احتياط واجب آن است كه آن نمازها را اعاده نمايد.


بازگشت