4 - كثير الشك ( كسي كه زياد شك مي كند ):


4 - كثير الشك ( كسي كه زياد شك مي كند ):
مـسـالـه 1193 - كثير الشك كسي است كه عرفا بگويند زيادشك مي كند يا اينكه حال او به نحوي باشد كه در هر سه نماز لا اقل يك مرتبه شك كند, و چنين شخصي به شك خود اعتنا نكند و لكن معتبر است زيادي شك از جهت عارضه موقتي مانند پريشاني خاطر از غضب وترس نباشد.
مـساله 1194 - كثير الشك اگر در بجا آوردن چيزي از اجزاء نماز شك كند, بايد بنا بگذارد كه آن را بـجـا آورده , مثلا اگر شك كند كه ركوع كرده يا نه , بايد بنا بگذارد كه ركوع كرده است , و اگر در بـجـا آوردن چيزي شك كند كه نماز را باطل مي كند, مثل اينكه شك كند كه نماز صبح رادو ركعت خوانده يا سه ركعت , بنا را بر صحت مي گذارد.
مـسـالـه 1195 - كسي كه در يك چيز نماز زياد شك مي كند, چنانچه در چيزهاي ديگر نماز شك كـند, بايد به دستور آن عمل نمايد, مثلا كسي كه زياد شك مي كند سجده كرده يا نه , اگر در بجا آوردن ركوع شك كند بايد به دستور آن رفتار نمايد, يعني اگر به سجده نرفته ركوع رابجا آورد, و اگر به سجده رفته اعتنا نكند.
مساله 1196 - كسي كه در نماز مخصوصي مثلا در نماز ظهر زياد شك مي كند اگر در نماز ديگر مثلا در نماز عصر شك كند, بايد به دستورشك رفتار نمايد.
مـسـاله 1197 - كسي كه وقتي در جاي مخصوصي نماز مي خواند, زياد شك مي كند, اگر در غير آنجا نماز بخواند و شكي براي او پيش آيد, بايدبه دستور شك عمل نمايد.
مـسـالـه 1198 - اگر انسان شك كند كه كثير الشك شده يا نه , بايد به دستور شك عمل نمايد.
و كثير الشك تا وقتي يقين نكند كه به حال معمولي مردم برگشته , بايد به شك خود اعتنا نكند.
مساله 1199 - كسي كه زياد شك مي كند, اگر شك كند ركني را بجا آورده يا نه , و اعتنا نكند بعد يـادش بـيـايـد كـه آن را بـجا نياورده , چنانچه مشغول ركن بعد نشده , بايد آن را بجا آورد, و اگر مـشـغـول ركـن بـعـد شـده نـمـازش بـاطـل است , مثلا اگر شك كند ركوع كرده يا نه و اعتنا نـكـنـد,چـنـانچه پيش از سجده دوم يادش بيايد كه ركوع نكرده است بايد ركوع كند, و اگر در سجده دوم يادش بيايد, نمازش باطل است .
مساله 1200 - كسي كه زياد شك مي كند, اگر شك كند چيزي را كه ركن نيست بجا آورده يا نه و اعـتنا نكند و بعد يادش بيايد كه آن رابجا نياورده , چنانچه از محل بجا آوردن آن نگذاشته , بايد آن را بجا آورد, و اگر از محل آن گذشته نمازش صحيح است , مثلا اگر شك كند كه حمدخوانده يا نه و اعتنا نكند, چنانچه در قنوت يادش بيايد كه حمد نخوانده , بايد بخواند, و اگر در ركوع يادش بيايد, نماز او صحيح است .

بازگشت