قرائت


قرائت
مـسـاله 987 - در ركعت اول و دوم نمازهاي واجب يوميه , انسان بايد اول حمد و بعد از آن - بنابر احـتـياط - يك سوره تمام بخواند, و سوره والضحي و الم نشرح و همچنين سوره فيل و لايلاف در نماز يك سوره حساب مي شود.
مساله 988 - اگر وقت نماز تنگ باشد, يا انسان ناچار شود كه سوره را نخواند, مثلا بترسد كه اگر سوره را بخواند, دزد يا درنده يا چيزديگري به او صدمه بزند, نبايد سوره را بخواند.
مـسـاله 989 - اگر عمدا سوره را پيش از حمد بخواند نمازش باطل است , و اگر اشتباها سوره را پـيش از حمد بخواند و در بين آن يادش بيايد,بايد سوره را رها كندو بعد از خواندن حمد, سوره را از اول بخواند.
مـسـالـه 990 - اگـر حمد و سوره يا يكي از آنها را فراموش كند و بعد از رسيدن به ركوع بفهمد, نمازش صحيح است .
مـسـالـه 991 - اگـر پـيـش از آنكه براي ركوع خم شود, بفهمد كه حمد و سوره را نخوانده , بايد بـخـوانـد, و اگـر بفهمد سوره را نخوانده , بايد فقطسوره را بخواند, ولي اگر بفهمد حمد تنها را نـخـوانـده , بايد اول حمد و بعد از آن دوباره سوره را بخواند.
و نيز اگر خم شود و پيش از آنكه به ركوع برسد, بفهمد حمد و سوره يا سوره تنها يا حمد تنها را نخوانده , بايد بايستد و به همين دستور عمل نمايد.
مـسـاله 992 - اگر در نماز يكي از چهار سوره اي را كه آيه سجده دارد و در مساله ( 361 ) گفته شد عمدا بخواند, بنابر احتياط نمازش باطل است .
مـسـاله 993 - اگر اشتباها مشغول خواندن سوره اي شود كه سجده واجب دارد, چنانچه پيش از رسـيـدن به آيه سجده بفهمد, بايد آن سوره رارها كند و سوره ديگر بخواند, و اگر بعد از خواندن آيه سجده بفهمد, احتياطا به سجده اشاره نموده و سوره را تمام كند و بعد از نماز بايد سجده آن را بجا آورد.
مساله 994 - اگر در نماز آيه سجده را گوش دهد نمازش صحيح است , و بنابر احتياط به سجده اشاره نمايد و بعد از نماز سجده آن رابجا آورد.
مـسـالـه 995 - در نـمـاز مستحبي خواندن سوره لازم نيست اگرچه آن نماز بواسطه نذر كردن واجب شده باشد, ولي در بعضي از نمازهاي مستحبي مثل نماز وحشت كه سوره مخصوصي دارد, اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار كرده باشد, بايد همان سوره را بخواند.
مـسـاله 996 - در نماز جمعه و در نماز ظهر روز جمعه مستحب است در ركعت اول بعد از حمد, سوره جمعه , و در ركعت دوم بعد از حمد, سوره منافقين بخواند, و اگر مشغول يكي از اينها شود, بنابر احتياط واجب نمي تواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند.
مساله 997 - اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره قل هو اللّه احد يا سوره قل يا ايها الكافرون شود, نمي تواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند, ولي در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر از روي فـرامـوشـي بجاي سوره جمعه و منافقين يكي از آن دو سروه را بخواند, مي تواندآن را رها كـنـد وسـوره جمعه ومنافقين را بخواند, واحتياط اين است كه بعد از تجاوز از نصف , سوره را رها ننمايد.
مساله 998 - اگر در نماز جمعه يا نماز ظهر روز جمعه عمدا سوره قل هو اللّه احد يا سوره قل يـا ايـهـا الكافرون بخواند, اگرچه به نصف نرسيده باشد, بنابر احتياط واجب نمي تواند رها كند و سوره جمعه و منافقين را بخواند.
مـسـالـه 999 - اگـر در نـمـاز, غير سوره قل هو اللّه احد و قل يا ايها الكافرون سوره ديگري بخواند, تا به نصف نرسيده مي تواند رها كند وسوره ديگر بخواند.
مـسـالـه 1000 - اگـر مـقـداري از سـوره را فراموش كند, يا از روي ناچاري , مثلا بواسطه تنگي وقت ياجهت ديگر نشود آن را تمام نمايد,مي تواند آن سوره را رها كند و سوره ديگر بخواند اگرچه از دو ثلث هم گذشته باشد,ياسوره اي را كه مي خوانده قل هواللّه احد يا قل ياايهاالكافرون باشد.
مـساله 1001 - بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند, و بر مرد و زن واجب است حمد وسوره نماز ظهر وعصر را آهسته بخواند.
مـسـالـه 1002 - مرد بايد در نماز صبح و مغرب و عشا مواظب باشد كه تمام كلمات حمد و سوره حتي حرف آخر آنها را بلند بخواند.
مـسـالـه 1003 - زن مي تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند يا آهسته بخواند, ولي اگر نا محرم صدايش را بشنود, بنابر احتياطآهسته بخواند.
مـسـاله 1004 - اگر در جائي كه بايد نماز را بلند بخواند, عمدا آهسته بخواند, يا در جائي كه بايد آهسته بخواند, عمدا بلند بخواند, نمازش باطل است , ولي اگر از روي فراموشي يا ندانستن مساله بـاشـد صـحـيـح اسـت , و اگـر در بـيـن خـوانـدن حـمد و سوره هم بفهمد اشتباه كرده , لازم نيست مقداري را كه خوانده دوباره بخواند.
مساله 1005 - اگر كسي در خواندن حمد و سوره بيشتر از معمول صدايش را بلند كند, مثل آنكه آنها را با فرياد بخواند, نمازش باطل است .
مـسـالـه 1006 - انـسـان بايد نماز را ياد بگيرد كه غلط نخواند, و كسي كه به هيچ قسم نمي تواند صحيح آن را ياد بگيرد, بايد به هر طوري كه مي تواند بخواند, و احتياط مستحب آن است كه نماز را به جماعت بجا آورد.
مـسـاله 1007 - كسي كه حمد و سوره وچيزهاي ديگر نماز را بخوبي نمي داند ومي تواند يادبگيرد, چـنـانچه وقت نماز وسعت دارد, بايد يادبگيرد, و اگر وقت تنگ است , در صورتي كه ممكن باشد بايد نمازش را به جماعت بخواند.
مساله 1008 - مزد گرفتن براي ياد دادن واجبات نماز اشكال دارد, و مزد گرفتن براي ياد دادن مستحبات آن بدون اشكال جايزاست .
مساله 1009 - اگر يكي از كلمات حمد يا سوره را نداند يا عمدا آن را نگويد يا به جاي حرفي حرف ديـگـر بـگـويد مثلا بجاي ض ظ بگويد, يا جائي كه بايد بدون زير و زبر خوانده شود, زير و زبر دهد, يا تشديد را نگويد نماز او باطل است .
مساله 1010 - اگر انسان كلمه اي را كه ياد گرفته صحيح بداند و در نماز همان طور بخواند و بعد بفهمد كه غلط خوانده , لازم نيست دوباره نماز را بخواند.
مساله 1011 - اگر زير و زبر كلمه اي را نداند, يا نداند مثلا كلمه اي به س است يا به ص , بايد ياد بگيرد, و چنانچه دو جور يا بيشتربخواند مثل آنكه در اهدنا الصراط المستقيم مستقيم را يك مـرتـبه با سين و يك مرتبه با صاد بخواند, نمازش باطل است , ولي اگر آن كلمه اي را كه دو جور خوانده از اذكار باشد و غلط خواندنش از ذكر بودن خارجش نكند, نمازش صحيح است .
مـسـاله 1012 - اگر در كلمه اي واو باشد و حرف قبل از واو در آن كلمه پيش داشته باشد و حرف بـعـد از واو در آن كـلـمه همزه باشد مثل كلمه سوء بنابر احتياط آن واو را مد بدهد يعني آن را بـكشد, و همچنين اگر در كلمه اي الف باشد و حرف قبل از الف در آن كلمه زبر داشته باشد و حـرف بـعد از الف در آن كلمه همزه باشد مثل جء الف آن را بكشد, و نيز اگر در كلمه اي ي باشد و حرف پيش از ي در آن كلمه زير داشته باشد و حرف بعد از ي در آن كلمه همزه باشد مثل جي ء ي را با مد بخواند, و اگر بعد از اين حروف واو و الف و يا بجاي همزه حرفي باشد كـه سـاكـن اسـت يـعني زير و زبر و پيش ندارد, باز هم اين سه حرف را با مد بخواند, مثلا در ولا الضالين كه بعد از الف , حرف لام ساكن است , بايد الف آن را با مد بخواند, و چنانچه به دستوري كه گفته شد رفتار نكند, بنابر اظهر نماز صحيح است .
مـسـالـه 1013 - احتياط مستحب آن است كه در نماز, وقف به حركت و وصل به سكون ننمايد, و مـعـنـي وقف به حركت آن است كه زير يا زبر ياپيش آخر كلمه اي را بگويد و بين آن كلمه و كلمه بـعـدش فاصله دهد, مثلا بگويد: الرحمن الرحيم , و ميم الرحيم را زير بدهد و بعد قدري فاصله دهـد و بـگويد مالك يوم الدين .
و معني وصل به سكون آن است كه زير يا زبر يا پيش كلمه اي را نگويد و آن كلمه را به كلمه بعدبچسباند مثل آنكه بگويد الرحمن الرحيم و ميم الرحيم را زير ندهد و فورا مالك يوم الدين را بگويد.
مساله 1014 - در ركعت سوم و چهارم نماز مي تواند فقط يك حمد بخواند, يا يك مرتبه تسبيحات اربعه بگويد, يعني يك مرتبه بگويد سبحان اللّه والحمد للّه ولا اله الا اللّه واللّه اكبر و بهتر آن است كـه سـه مـرتبه بگويد, و مي تواند در يك ركعت حمد و در ركعت ديگرتسبيحات بگويد.
و در نماز فرادي بهتر است در هر دو ركعت تسبيحات بخواند.
و براي ماموم در نمازهاي جهريه احوط لزومي اختيارتسبيحات است .
مساله 1015 - در تنگي وقت بايد تسبيحات اربعه را يك مرتبه بگويد.
مساله 1016 - بر مرد و زن واجب است كه در ركعت سوم و چهارم نماز, حمد يا تسبيحات را آهسته بخوانند.
مساله 1017 - اگر در ركعت سوم و چهارم حمد بخواند, بنابر احتياط واجب بايد بسم اللّه آن را هم آهسته بگويد.
مـسـالـه 1018 - كسي كه نمي تواند تسبيحات را ياد بگيرد يا درست بخواند, بايد در ركعت سوم و چهارم حمد بخواند.
مـسـالـه 1019 - اگـر در دو ركعت اول نماز به خيال اينكه دو ركعت آخر است تسبيحات بگويد, چـنـانچه پيش از ركوع بفهمد, بايد حمد وسوره را بخواند, و اگر در ركوع يا بعد از ركوع بفهمد, نمازش صحيح است .
مساله 1020 - اگر در دو ركعت آخر نماز به خيال اينكه در دو ركعت اول است حمد بخواند, يا در دو ركـعت اول نماز با اينكه گمان مي كرده دردو ركعت آخر است حمد بخواند, چه پيش از ركوع بفهمد چه بعد از آن نمازش صحيح است .
مـسـالـه 1021 - اگر در ركعت سوم يا چهارم مي خواست حمد بخواند تسبيحات به زبانش آمد, يا مـي خواست تسبيحات بخواند حمد به زبانش آمد, بايد آن را رها كند و دوباره حمد يا تسبيحات را بـخـوانـد, ولـي اگر عادتش خواندن چيزي بوده كه به زبانش آمده , مي تواند همان راتمام كند و نمازش صحيح است .
مـسـاله 1022 - كسي كه عادت دارد در ركعت سوم و چهارم تسبيحات بخواند اگر از عادت خود غـفلت نمايد و به قصد اداء وظيفه مشغول خواندن حمد شود, كفايت مي كند و لازم نيست دوباره حمد يا تسبيحات را بخواند.
مـسـاله 1023 - در ركعت سوم و چهارم مستحب است بعد از تسبيحات استغفار كند, مثلا بگويد اسـتـغـفر اللّه ربي واءتوب اليه يا بگويد اللهم اغفر لي , و اگر نمازگزار پيش از خم شدن براي ركـوع اگرچه مشغول گفتن استغفار يا بعد از فراغ از آن باشد, شك كند كه حمد ياتسبيحات را خوانده يا نه , بايد حمد يا تسبيحات را بخواند.
مساله 1024 - اگر در ركوع ركعت سوم ياچهارم شك كند كه حمد ياتسبيحات را خوانده يانه , بايد به شك خود اعتنا نكند, و اگر پيش ازرسيدن به حد ركوع شك كند لازم است برگردد و حمد يا تسبيحات را بخواند.
مـساله 1025 - هرگاه شك كند كه آيه يا كلمه اي را درست گفته يا نه , مثلا شك كند كه قل هو اللّه احد را درست گفته يا نه , مي تواند به شك خود اعتنا نكند, ولي اگر احتياطا آن آيه يا كلمه را دوباره به طور صحيح بگويد اشكال ندارد.
و اگر چند مرتبه هم شك كند, مي تواند چند باربگويد, اما اگر به وسواس برسد و باز هم بگويد, بنابر احتياط مستحب نمازش را دوباره بخواند.
مـساله 1026 - مستحب است در ركعت اول , پيش از خواندن حمد بگويد اعوذ باللّه من الشيطان الـرجيم , و در ركعت اول و دوم نماز ظهرو عصر بسم اللّه را بلند بگويد و حمد و سوره را شمرده بخواند و در آخر هر آيه وقف كند, يعني آن را به آيه بعد نچسباند, و در حال خواندن حمدو سوره به معناي آيه توجه داشته باشد, و اگر نماز را به جماعت مي خواند بعد از تمام شدن حمد امام , و اگر فـرادي مـي خـوانـد بـعد از آنكه حمدخودش تمام شد, بگويد الحمد للّه رب العالمين , و بعد از خواندن سوره قل هو اللّه احد, يك يا دو يا سه مرتبه كذلك اللّه ربي يا سه مرتبه كذلك اللّه ربنا بگويد, وبعد از خواندن سوره كمي صبر كند, بعد تكبير پيش از ركوع را بگويد, يا قنوت را بخواند.
مـسـالـه 1027 - احتياط مستحب است در تمام نمازها در ركعت اول , سوره انا انزلناه , ودر ركعت دوم , سوره قل هو اللّه احد را بخواند.
مساله 1028 - مكروه است انسان در تمام نمازهاي يك شبانه روز سوره قل هو اللّه احد را نخواند.
مساله 1029 - خواندن سوره قل هو اللّه احد به يك نفس مكروه است .
مـسـاله 1030 - سوره اي را كه در ركعت اول خوانده مكروه است در ركعت دوم بخواند, ولي اگر سوره قل هو اللّه احد را در هر دو ركعت بخواند مكروه نيست .


بازگشت