مكان نمازگزار


مكان نمازگزار
مكان نمازگزار چند شرط دارد


مكان نمازگزار دو شرط دارد:
شرط اول: مكان مباح باشد.
شرط دوم: مكان نمازگزار از نجاست مرطوبي كه به بدن ولباس نمازگزار سرايت كند خالي باشد. (729) كسي كه در ملك غصبي نماز ميخواند اگر چه روي فرش وتخت و مانند اينها باشد، نمازش باطل است، اگر قصد قربت در نماز نداشته باشد، و همچنين است بنا بر احتياط اگر قصد قربت داشت، ولي نماز خواندن در زير سقف وخيمه غصبي ودر جائي كه فقط ديوار آن غصبي است بنا بر اظهر مانعي ندارد. (730) نماز خواندن در ملكي كه منفعت آن مال ديگري است، بدون اجازه او باطل است مثلا در خانه اجاره اي اگر صاحب خانه يا ديگري بدون اجازه كسي كه آن خانه را اجاره كرده نماز بخواند، نمازش باطل است، مگر اين كه بداند ويا نشانه هايي در كار باشد كه گمان كند مستأجر به نماز خواندن او راضي است بنا بر اظهر، بلكه اگر نداند يا نشانه هايي نسبت به عدم رضايت مستأجر در كار نباشد تا موجب گمان به عدم رضايت مستأجر شود باز ميتواند بنا بر اظهر نماز بخواند، و همچنين است اگر در ملكي كه ديگري در آن حقي دارد نماز بخواند، مثلا اگر ميت وصيت كرده باشد كه ثلث مال او را به مصرفي برسانند، تا وقتي ثلث را جدا نكنند، نميشود در ملك او نماز خواند. (731) نماز خواندن در خانه پدر، مادر، فرزند، جد، جده، برادر، خواهر،
---
[ 146 ]
عمو، عمه، دايي وخاله بدون اذن آنها جايز نيست وحال آنها، با ساير مردم مساوي است. (732) شخص معذور، مثل محبوس در مكان غصبي ويا مضطر، اگر اميد تمكن و بر طرف شدن عذر را تا آخر وقت دارد بنا بر احوط بايد نماز را تأخير بيندازد، ودر صورتي كه تمكن بيرون رفتن از آن مكان را ندارد نماز در آن جا صحيح است. (733) اگر در جايي نماز بخواند وبعد از نماز بفهمد كه غصبي بوده يا در جايي كه غصبي بودن آن را فراموش كرده، نماز بخواند وبعد از نماز يادش بيايد، نماز او بنا بر اظهر صحيح است اگر چه خودش غصب كرده باشد. ولي اگر در بين نماز فهميد كه آن مكان غصبي است در صورت امكان بدون اين كه نماز را به هم بزند بايد بقيه نماز را در مكان مباح انجام دهد، ودر صورتي كه ممكن نباشد بايد نماز را قطع كند ودر جايي مباح، نماز را از سر بگيرد، واگر وقت تنگ است آنچه از نماز بجا آورده صحيح است وبقيه نماز را در حين خروج از آن مكان بجا ميآورد. (734) اگر بداند جايي غصبي است ولي نداند كه در جاي غصبي نماز باطل است ودر ندانستن مسأله هم كوتاهي كرده ومقصر باشد ودر آنجانماز بخواند، نماز او باطل است، اگر قصد قربت نداشت، واگر قصد قربت در نماز داشت باز بنابر احتياط نمازش باطل است. (735) كسي كه در ملكي با ديگري شريك است، اگر سهم او جدا نباشد، بدون اجازه شريكش نميتواند در آن ملك تصرف كند ونماز بخواند. (736) نماز خواندن در مسافر خانه وحمام ومانند اينها كه براي واردين آماده است اشكال ندارد مگر اين كه انسان بداند يا نشانه هايي در كار باشد كه گمان كند صاحبش به نماز خواندن او راضي نيست. وجاهاي ديگر كه ملك كسي ميباشد نيز در اين مسأله مانند اين مكان هاي عمومي است كه در صورتي نماز صحيح نيست كه بداند ويا نشانه هايي در كار باشد كه گمان كند صاحبش راضي نيست. (737) در زمين بسيار وسيعي كه از آبادي دور وچراگاه حيوانات است نماز خواندن ونشستن وخوابيدن
اشكال ندارد مگر اين كه انسان بداند ويا نشانه هايي
---
[ 147 ]
در كار باشد كه گمان كند صاحبش راضي نيست بنا بر اظهر، و هم چنين در زمين هاي زراعتي هم كه نزديك ده است وديوار ندارد، اگر چه در ميان مالكين آنها صغير و ديوانه باشد، نماز وعبور وتصرفات جزئي اشكال ندارد، ولي اگر يكي از صاحبانش ناراضي باشند تصرف در آن حرام ونماز باطل است. (738) نماز خواندن جلوتر يا مساوي قبر پيامبر (عليه السلام) وامام (صلي الله عليه وآله وسلم) در صورتي كه بي ادبي نسبت به آنها نباشد بنابر اظهر مكروه است ولي احتياط مستحب اين است كه به طور كلي از اين كار مخصوصا از جلوتر ايستادن اجتناب شود. (739) اگر در نماز چيزي مانند ديوار بين او وقبر مطهر باشد كه مساوي يا جلوتر از قبر ايستادن بي احترامي نشود اشكال ندارد، ولي صندوق شريف وضريح وپارچه اي كه روي آن افتاده براي فاصله شدن كافي نيست. (740) مكان نمازگزار اگر نجس است نبايد به طوري تر باشد كه رطوبت آن به بدن يا لباس او برسد مگر اين كه طوري تر باشد كه اگر نجاست به بدن يا لباس سرايت كرد نماز را باطل نكند چنان كه خواهد آمد، ولي جايي كه پيشاني را بر آن ميگذارد اگر نجس باشد در صورتي كه خشك هم باشد نماز باطل است. (741) نماز خواندن زن جلوتر از مرد يا مساوي و هم دوش با مرد مكروه است بنا بر اظهر، مگر اين كه بين آن دو، چيزي مانند پرده ومانند آن حائل بشود ويا اين كه بين آن دو به مقدار حد اقل يك وجب وحد اكثر ده ذراع كه حدود پنج متر ميشود فاصله باشد كه در اين صورت كراهت كم ويا برداشته ميشود.
---
[ 148 ]



بازگشت