موارد استثناء بدن ولباس نمازگزار


موارد استثناء بدن ولباس نمازگزار
(712) در چهار صورت كه تفصيل آنها بعدا گفته ميشود، اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحيح است: 1 - به واسطه زخم يا جراحت يا دملي كه در بدن او است، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد. 2 - بدن يا لباس او به مقدار كمتر از درهم، - كه تقريبا به اندازه بند سر انگشت سبابه (انگشت شهادت) ميشود -، به خون آلوده باشد. 3 - ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند. 4 - لباس هاي كوچك او مانند جوراب وعرقچين، نجس باشد. احكام اين چهار صورت به تفصيل در مسائل بعد گفته ميشود. (713) اگر در بدن يا لباس نمازگزار خون زخم يا جراحت يا دمل باشد، چنانچه طوري است كه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس براي بيشتر مردم سخت است، تا وقتي كه زخم يا جراحت يا دمل خوب نشده است، ميتواند با آن خون نماز بخواند، واگر طوري است كه براي مردم آب كشيدن آن سخت نيست، ولي براي شخص او سخت ومشكل است، صحت نماز با اين لباس يا بدن خالي از وجه نيست، و هم چنين است اگر چركي كه با خون بيرون آمده يا دوايي كه روي زخم گذاشته اند ونجس شده، در بدن يا لباس او باشد. (714) اگر خون بريدگي وزخمي كه به زودي خوب ميشود وشستن آن آسان است، در بدن يا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است. (715) اگر جايي از بدن يا لباس كه با زخم فاصله دارد، به رطوبت زخم نجس شود، جايز نيست با آن نماز بخواند. ولي مقداري از بدن يا لباس كه معمولا به رطوبت زخم آلوده ميشود، نماز خواندن با آن مانعي ندارد. (716) اگر از بواسيري كه دانه هاي آن بيرون نباشد يا زخمي كه توي دهان و بيني ومانند اينها است، خوني به بدن يا لباس برسد، بنابر اظهر نميتواند با آن نماز
---
[ 143 ]
بخواند مگر اين كه عرفا مضطر ومجبور باشد با همين بدن يا لباس نماز بخواند يا براي شخص او آب كشيدن يا تعويض آنها مشكل وسخت باشد. واما خون بواسيري كه دانه هاي آن بيرون است ويا اين كه در داخل بوده ولي مثل بواسيري كه در بيرون است بدن يا لباسش را نجس ميكند، بدون اشكال نماز خواندن با آن جايز است. (717) كسي كه بدنش زخم است، اگر در بدن يا لباس خود خوني كه بيشتر از درهم است ببيند ونداند از زخم است يا خون ديگر، بنا بر اظهر جايز است با آن نماز بخواند. (718) اگر سر سوزني خون سگ، خوك، كافر، مردار وحيوان حرام گوشت بنا بر احوط، در بدن يا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است وبنا بر احتياط خون حيض، نفاس، استحاضه، نيز چنين است. ولي خون هاي ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت، اگر چه در چند جاي بدن ولباس باشد، در صورتي كه روي هم كمتر از درهم باشد، نماز خواندن با آن اشكال ندارد. (719) اگر چند زخم در بدن باشد چنانچه ميشود آنها را موقع آب كشيدن، جداي از يكديگر تطهير كرد وبراي آن شخص مشكل نباشد، هر كدام يك زخم حساب ميشود، اگر چه زخم ها نزديك به هم باشد، و هر كدام كه خوب شد بايد بدن يا لباس را از خون آن آب كشيد. (720) بايد مجموع خوني كه در لباس است از مقدار يك درهم بيشتر نباشد، بنا بر اين خوني كه به پشت لباس رسيده يا به آستر لباس هم سرايت كرده جداگانه حساب ميشود وبايد مجموع جاهايي را كه خوني شده، در نظر گرفت كه اگر از يك درهم كمتر بود، مانعي ندارد وگرنه بايد آب كشيده يا تعويض شود. (721) اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد ورطوبتي به آن برسد كه اطراف را آلوده كند، در صورتي كه خون ورطوبتي كه به آن رسيده، به اندازه درهم نباشد، بنا بر اظهر نماز صحيح است. (722) اگر بدن يا لباس خوني نشود، ولي با رطوبت به خون برسد ونجس شود، اگر مقداري كه نجس شده كمتر از درهم باشد، بنا بر اظهر ميشود با آن نماز
خواند.
---
[ 144 ]
(723) اگر خوني كه در بدن يا لباس است كمتر از درهم باشد ونجاست ديگري به آن برسد مثلا يك قطره بول روي آن بريزد، وبه بدن يا لباس برسد، نماز خواندن با آن جايز نيست. (724) اگر لباس هاي كوچك نمازگزار مثل عرقچين وجوراب، كه نميشود با آنها عورت را پوشانيد، نجس باشد، چنانچه از مردار وحيوان نجس العين درست نشده باشد، نماز با آن صحيح است وبنا بر احتياط بايد از ساير حيوانات حرام گوشت نيز درست نشده باشد ويا با رطوبت با آنها ملاقات نكرده باشد. واگر با انگشتر نجس نماز بخواند اشكال ندارد. (725) چيز نجس مانند دستمال وكليد وچاقوي نجس جايز است همراه نمازگزار باشد واگر لباسي كه ساتر عورت نيست، همراه او باشد ولي آن را نپوشيده ونجس است، نماز با آن اشكال ندارد. واگر ساتر عورت باشد احوط اجتناب است. (726) اگر ميداند خوني كه در بدن يا لباس او است، كمتر از درهم است ولي احتمال ميدهد از خون هايي باشد كه نماز را باطل ميكند، جايز است كه با آن خون نماز بخواند وشستن لازم نيست. (727) اگر خوني كه در لباس يا بدن است كمتر از درهم باشد ونداند كه از خون هايي است كه نماز با آن باطل است ونماز بخواند وبعد معلوم شود كه از خون هايي بوده كه نماز با آن باطل است، اعاده نماز لازم نيست، و هم چنين است اگر اعتقاد پيدا كند كه كمتر از درهم است ونماز بخواند وبعد معلوم شود كه به مقدار درهم يا بيشتر بوده كه در اين صورت نيز اعاده لازم نيست.



بازگشت