شرط ششم:


شرط ششم:
(703) لباس مرد نمازگزار بايد ابريشم خالص نباشد ودر غير نماز هم پوشيدن آن براي مرد حرام است ولي چيزهايي مثل عرقچين ويا بند شلوار وجوراب ومانند آن - كه به تنهايي عورت را نميپوشاند - اگر ابريشم خالص باشد بنا بر اظهر نماز با آنها صحيح است گرچه خلاف احتياط است.
---
[ 141 ]
(704) اگر آستر تمام لباس يا آستر مقداري از آن ابريشم خالص باشد، پوشيدن آن براي مرد خالي از اشكال نيست. (705) دستمال ابريشمي ومانند آن، اگر در جيب مرد باشد اشكال ندارد و نماز را باطل نميكند. (706) پوشيدن لباس ابريشمي براي زن وخنثاي مشكل بنا بر اظهر در نماز و غير نماز اشكال ندارد، ولي صحت نماز پسر غيرمكلف با لباس ابريشمي در حال اختيار، بنا بر شرعيت نماز او، محل تأمل است. (707) پوشيدن لباس غصبي وابريشمي خالص وطلا باف ولباسي كه از مردار تهيه شده، در حال ناچاري مانعي ندارد، ونيز كسي كه ناچار است لباس بپوشد و لباس ديگري غير از اينها ندارد وتا آخر وقت هم ناچاري او از بين نميرود، ميتواند با اين لباسها نماز بخواند. (708) اگر غير از لباس غصبي ولباسي كه از مردار تهيه شده، لباس ديگري ندارد وناچار نيست لباس بپوشد، بايد به دستوري كه براي برهنگان گفته شد نماز بخواند. (709) اگر غير از لباسي كه از حيوان حرام گوشت تهيه شده لباس ديگري ندارد، چنانچه در پوشيدن لباس ناچار باشد، ميتواند با همان لباس نماز بخواند و اگر ناچار نباشد، بايد به دستوري كه براي برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد. (710) اگر مرد غير از لباس ابريشمي خالص يا طلاباف، لباس ديگري نداشته باشد، چنانچه در پوشيدن لباس ناچار نباشد، بايد به دستوري كه براي برهنگان گفته شد نماز بخواند. (711) پوشيدن لباس مخصوص زنان براي مرد، و هم چنين پوشيدن لباس مخصوص مردان براي زن، حرام است، اگر چه حرام بودن تا موقعي كه داخل در لباس شهرت نباشد، مورد تأمل است، ونيز تزيين هر يك از مرد وزن به زينت ديگري، حرام است، ولباس شهرت عبارت از لباسي است كه از جهت جنس يا رنگ يا نحوه برش ودوخت ومانند آن خلاف شأن وزي پوشنده لباس باشد.
---
[ 142 ]



بازگشت