چيزهائي كه براي آنها بايد وضو گرفت


چيزهائي كه براي آنها بايد وضو گرفت

مسأله 322 ) براي شش چيز وضو گرفتن واجب است:
اوّل: براي نمازهاي واجب غير از نماز ميّت.
دوّم: براي سجده و تشهّد فراموش شده اگر بين آنها و نماز حَدَثي از او سر زده مثلاً بول كرده باشد و احتياط مستحب آن است كه براي سجده سهو هم وضو بگيرد.
سوّم: براي طواف واجب خانه كعبه.
چهارم: اگر نذر يا عهد كرده يا قسم خورده باشد كه وضو بگيرد.
پنجم: اگر نذر كرده باشد كه جائي از بدن خود را به خط قرآن برساند.
ششم: براي آب كشيدن قرآني كه نجس شده، يا بيرون آوردن آن از مستراح و مانند آن، در صورتي كه مجبور باشد، دست يا جاي ديگر بدن خود را به خط قرآن برساند، ولي چنانچه معطّل شدن به مقدار وضو بي احترامي به قرآن است، بايد بدون اين كه وضو بگيرد، قرآن را از مستراح و مانند آن بيرون آورد، يا اگر نجس شده آب بكشد.
مسأله 323 ) مسّ نمودن خط قرآن، يعني رساندن جائي از بدن به خط قرآن براي كسي كه وضو ندارد حرام است و احتياط واجب آنست كه موي خود را هم، به خط قرآن نرساند. ولي اگر قرآن را به فارسي يا به زبان ديگر ترجمه كنند، مسّ آن اشكال ندارد.
مسأله 324 ) جلوگيري بچّه و ديوانه از مسّ خط قرآن واجب نيست ولي اگر مس نمودن آنان بي احترامي به قرآن باشد، بايد از آنان جلوگيري كرد.
مسأله 325 ) كسي كه وضو ندارد بنابراحتياط واجب حرام است اسم خداوند متعال و صفات خاصّه او را به هر زباني نوشته شده باشد، مسّ نمايد و بهتر آن است كه اسم مبارك پيغمبر و امامان معصوم و حضرت زهراعليهم السلام را هم مس ننمايد.
مسأله 326 ) اگر انسان به قصد اين كه با طهارت باشد وضو بگيرد يا غسل كند، صحيح است اگرچه پيش از وقت نماز باشد.
مسأله 327 ) كسي كه يقين دارد وقت داخل شده اگر نيّت وضوي واجب كند و بعد از وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوي او صحيح است.
مسأله 328 ) مستحب است انسان براي نماز ميّت و زيارت اهل قبور و رفتن به مسجد و حرم معصومين عليهم السلام و براي همراه داشتن قرآن و خواندن و نوشتن آن و مسّ حاشيه قرآن و براي خوابيدن وضو بگيرد و نيز مستحب است كسي كه وضو دارد دوباره وضو بگيرد و اگر براي يكي از اين كارها وضو بگيرد، هر كاري را كه بايد با وضو انجام داد، مي تواند انجام دهد. مثلاً مي تواند با آن وضو نماز بخواند.



بازگشت