شرط اوّل: آن كه مباح باشد


شرط اوّل: آن كه مباح باشد


مكان نمازگزار ده شرط دارد:

مسأله 875- كسي كه در ملك غصبي نماز ميخواند اگرچه روي فرش و تخت و مانند اينها باشد، نمازش باطل است، ولي نماز خواندن در زير سقف غصبي و خيمه غصبي مانعي ندارد.
مسأله 876- نماز خواندن در ملكي كه منفعت آن مال ديگري است، بدون اجازه كسي كه منفعت ملك مال او ميباشد باطل است؛ مثلاً در خانه اجارهاي اگر صاحب خانه يا ديگري بدون اجازه كسي كه آن خانه را اجاره كرده نماز بخواند، نمازش باطل است، و همچنين است اگر در ملكي كه ديگري در آن حقي دارد نماز بخواند؛ مثلاً اگر ميت وصيت كرده باشد كه ثلث مال او را به مصرفي برسانند تا وقتي ثلث را جدا نكنند، نميشود در ملك او نماز خواند.
مسأله 877- كسي كه در مسجد نشسته، اگر ديگري جاي او را غصب كند و در آن جا نماز بخواند، نمازش باطل است.
مسأله 878- اگر در جائي كه نمي داند غصبي است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، يا در جائي كه غصبي بودن آن را فراموش كرده نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد، نماز او صحيح است؛ ولي كسي كه خودش جائي را غصب كرده، اگر فراموش كند و در آن جا نماز بخواند، نمازش باطل مي باشد.
مسأله 879- اگر بداند جايي غصبي است، ولي نداند كه در جاي غصبي نماز باطل است و در آن جا نماز بخواند، نماز او باطل ميباشد.
مسأله 880- كسي كه ناچار است نماز واجب را سواره بخواند، چنانچه حيوان سواري يا زين يا نعل آن غصبي باشد، نماز او باطل است، و همچنين است اگر بخواهد بر آن حيوان نماز مستحبي بخواند.
مسأله 881- كسي كه در ملكي با ديگري شريك است، اگر سهم او جدا نباشد بدون اجازه شريكش نميتواند در آن ملك تصرف كند و نماز بخواند.
مسأله 882- اگر با عين پولي كه خمس و زكات آن را نداده ملكي بخرد، تصرف او در آن ملك حرام و نمازش هم در آن باطل است.
مسأله 883- اگر صاحب ملك به زبان اجازه نماز خواندن بدهد و انسان بداند كه قلباً راضي نيست، نماز خواندن در ملك او باطل است، و اگر اجازه ندهد و انسان يقين كند كه قلباً راضي است، نماز صحيح است.
مسأله 884- تصرف در ملك ميتي كه خمس يا زكات بدهكار است، حرام و نماز در آن باطل است، ولي اگر بدهي او را بدهند يا ضامن شوند كه ادا نمايند، تصرف و نماز در ملك او اشكال ندارد.
مسأله 885- تصرف در ملك ميتي كه به مردم بدهكار است، حرام و نماز در آن باطل است، ولي اگر ضامن شوند كه قرض هاي او را بپردازند، يا اين كه طلبكارها و وصي ميت يا طلبكارها و حاكم شرع اجازه بدهند، تصرف و نماز در ملك او مانعي ندارد.
مسأله 886- اگر ميت قرض نداشته باشد، ولي بعضي از ورثه او صغير يا ديوانه يا غائب باشند، تصرف در ملك او حرام و نماز در آن باطل است.
مسأله 887- نماز خواندن در مسافرخانه و حمام و مانند اينها كه براي واردين آماده است اشكال ندارد؛ ولي در غير اين قبيل جاها، در صورتي ميشود نماز خواند كه مالك آن اجازه بدهد، يا حرفي بزند كه معلوم شود براي نماز خواندن اذن داده است، مثل اين كه به كسي اجازه بدهد در ملك او بنشيند و بخوابد كه از اينها فهميده ميشود براي نماز خواندن هم اذن داده است.
مسأله 888- در زمين بسيار وسيعي كه براي بيشتر مردم مشكل است، موقع نماز از آن جا به جاي ديگر بروند، بي اجازه مالك، ميشود نماز خواند.



بازگشت